大規模再開発事業における交通規制計画案の評価に関する研究

 

 

現在,札幌市,JR北海道によって「札幌駅南口土地区画整備事業」が進められている.

同事業では,札幌駅新駅舎の建設,道内最大規模となる大型小売店舗の進出,高層ホテル

の建設が核となっており,周辺地域における交通環境の悪化が懸念されている.本研究で

は,同事業によって発生するであろう交通問題の対応策として交通規制に着目し、その計

画案の評価を行うことを目的とする.

 評価手法として,筆者らが開発した交通量配分モデル,すなわち,HUSEHokkaido

University user equilibrium assignment considering Signal Effects)モデルと二段階配分法を組み

合わせた手法を適用した.そして,再開発前後および再開発後にいくつかの交通規制計画

案を表現した道路ネットワークにおいて配分交通量を推計した.次に,得られた配分交通

量から札幌駅南口周辺の交差点飽和度と札幌都心部における総走行時間の2つの指標から

各交通規制計画案の総合評価を行った.

 その結果,開発ビルへの右折進入,開発ビルからの右折進出を禁止する交通規制計画案

が最も効率的であることが明らかとなった.他の規制案には,双方向通行道路を一方通行

に変更するもの,一方通行道路の向きを逆にするもの等が含まれているが,これらの案で

は,その結果生じる迂回交通によって総走行時間は増えるが,交差点飽和度の低減効果は

それほど大きくないという結果になった.

 

 

A study on the Evaluation of Traffic Regulation Plans

 Accompanied by the Large Scale Redevelopment Project

 

Land readjustment project of Sapporo Station is being carried out. This project includes the

construction of station with high-rise hotel and the large-scale shopping mole.  Due to this, traffic

environment will be deteriorated around station area. The purpose of this paper is to evaluate traffic

regulation policies that overcome such traffic problem caused by the project.

 

The evaluation method was traffic assignment model combined with 2 steps assignment method

and HUSE (Hokkaido University user equilibrium assignment considering Signal Effects) model

that authors developed. The assigned traffic volumes were estimated in case of two alternatives of

road networks, that is, the pre-project case and post-project case.  These cases included several

regulations that authors invented. The evaluation was enforced comprehensively by 2 indexes,

namely, intersection saturation degree and total traveling time.

 

As a result, the following points were concluded. (1) Traffic regulation policy that prohibited

both the right-turn outflow from the redevelopment area and the right-turn inflow into the same

area was the most effective. (2) The other policies caused the increase of circuit traffic. So it brought

high total traveling time, however, it brought no reduction effects of intersection saturation degree.