地方公共財の競争的供給

 

田村健司(九州大学)

 

 地方公共財に関する議論の一つに、公共財がその供給範囲を超えて他の地域に

便益をもたらすスピルオーバー効果が挙げられる。スピルオーバー効果の存在

は、地方公共財の経済的効果が及ぶ領域と、地方政府の行政区域が必ずしも一致

しないことを示している。このため、各地方政府が自らの行政区域の住民のみを

対象とした政策決定の結果、社会的に最適な公共財の供給水準を実現する保証は

なく、効率性のロスを生み出す可能性がある。

 このような地方公共財供給に関する多くの議論は各地方政府のナッシュ的行動

を前提としているが、シュタッケルベルグ的行動の仮定も十分考えられ、検討の

余地がある。Varian(1994)は、公共財の自発的供給に関して2主体間の先手・後

手の逐次手番を前提とし、シュタッケルベルグ均衡はナッシュ均衡より公共財が

過小に供給されることを示している。

 本稿では、こうした点に注目して、スピルオーバー効果の存在する2地域にお

ける地方政府をそれぞれ先手・後手としたシュタッケルベルグ的地方公共財供給

に関する分析を試みた。その結果、人口移動のない短期における過小供給は、所

得移転による中央政府の事後介入によって効率的供給水準が実現されるという結

論が得られた。また、人口移動の生じる長期において後手の地方政府の戦略的行

動に応じて、効率的供給水準に比べて過小供給あるいは過大供給が生じることに

なる。このことはナッシュ均衡を分析したWellisch(1993)と異なり、中央政府の

政策的介入の必要性を示している。

 

Competitive Provision of Local Public Goods

 

 Kenji Tamura

 

  Generally, it is not socially efficient for the provision of local

public goods in a system of competing regional jurisdictions, because of

local public goods have spillover effect. However, the provision of

local public goods which involves the free mobile individuals is Pareto

optimal. Though only maximizing the utility of their own residents,

regional governments perfectly internalize the externalities associated

with their provision of public goods. The implication is that there is

no role for a national authority in either providing interregional

transfers or correcting for decentralized provision of public goods.

These analysis are characterized by Nash equilibrium.

  This paper examines the provision of local public goods which are

characterized by Stackelberg equilibrium - one local government is

Stackelberg leader, the other is Stackelberg follower. The result of

this analysis is that Stackelberg equilibrium is not Pareto optimal.

This means achieving a Pareto optimal will require intervention by a

national authority.