回遊行動からみた都心100円バスの経済効果の計測
ー福岡都心部でのケーススタディー
福岡都心部では、西鉄が1999年7月より、都心循環100円バスを導入した。
当初、導入の実績をみながらの、2000年3月までの実験的導入であったが、継続導入の目標
であった、乗客数の1.8倍増をクリアし、2000年4月より、継続実施されている。
福岡都心部での100円バス導入の政策の特徴は、都心エリアを画定し、そこに循環バス路線
を新たに設定し、循環バスを走らせるとともに、その都心エリア内では、通常の路線バスの料
金も一律に100円とやすく設定したことである。
本研究は、西鉄によって、公表されている、100円バスの導入後の利用者増のデータととも
に、これまで福岡都心部で継続して実施してきた、消費者の都心部回遊行動調査の調査結
果をもちい、
100円バスを利用した消費者の行動特性から、100円バスの導入による福岡都心部への経済
効果を計測するものである。
Estimating the economic impact of one-dollar bus introduced
at city center area based on consumer's shop-around behavior:
A case of Fukuoka City
NNR(Nishi-Nippon Railroad Co. Ltd.) introduced one-dollar bus at city
center area of
Fukuoka City, Japan in July, 1999. The
introduction of one-dollar bus was at first an
experimental one until March 2000 while
some room for its continuation was left based
on its performance record. Surprisingly,
the one-dollar bus has attracted over 1.8 times
as many customers as before during past 8
months, which is required for its
continuation, and NNR has decided to
continue to run one-dollar bus after April 2000.
The purpose of this paper is to estimate
the economic impact of one-dollar bus
introduced at city center retail
environment of Fukuoka City based on data obtained from
surveys on consumer's shop-around behavior conducted at June, 1999 and March, 2000.