東京圏における超過通勤時間の導出と変化に関する基礎的研究

 

 

東京特別区への都市機能の一極依存構造により生じる都市問題が指摘されてきた.

長時間通勤への対応として,業務機能を分散させ,居住地周辺で勤務できる職住近

接が図られてきた.職場や住宅の空間配置を組み合わせ,職住近接の都市構造を実

現できるならば,通勤移動量は減少する.しかし,居住地変更に弾力性が少ない場

合,業務地の分散は,通勤者が遠隔勤務地に通勤する可能性が生じる.そこで,本

研究では東京圏における通勤時間の削減可能性について,線型計画

法輸送問題を適用し,東京圏の総通勤時間を最小化した場合と,実際の総通勤時間

を比較し,検討する.既存の研究では,基本的な輸送問題を適用し,研究を行なっ

ているが,この適用にはさまざまな問題がある.まず,単に発地総量および着地総

量を固定する基本的な輸送問題を適用した場合,現実のトリップ数の分布パターン

からかけ離れた解が導出されることないことが指摘されている.これは,線型計画

法の数学的な問題として,制約条件の本数が,解空間の要素数に比べて少ないこと

から,解空間に含まれる非0の要素の個数が少なくなるという性質と関連している

と考えられる.

 そこで,本研究では,就業者・従業者の業種についての制約条件を加え,現実の

現象および数学的側面から基本的な輸送問題よりも現実に近い輸送問題を解くこと

で,実際の総通勤時間との比較をする.

 

A Study of Derivation and Changes of Excess Commuting in

the Tokyo Metropolitan Area

 

Various urban problems by the overconcentration of the urban functions in Tokyo have

been pointed out. As a countermeasure to long commuting time, the decentralization of

some employment, has bee proposed in order for commuters to commute from closer

areas. Certainly, if jobs are matched with houses and the "syokujukinsetsu" urban

structure is realized, the total commuting quantity will decrease. But, if commuters

could not change their houses soon, the decentralization of the jobs will cause the longer

commuting time and quantity.

In this paper, we examine how much the commuting time in Tokyo Metropolitan

Area could be decreased at certain optimum.   Applying Transportation Problem

of Linear Programming to Tokyo Metropolitan Area, we compare and examine

the minimized commuting time with the real one.  In the existing studies,

the standard form of Transportation Problem was applied to these problems of

commuting time.  But, this application has some points at issue. It is pointed out

that the standard form of Transportation Problem, that has only a set of

constraints that fix the total quantities from origins and those to destinations,

is so simple and the solutions are so unrealistic. This can be related to

the Transportation Problem's mathematical characteristics. There are few

"non-0-elements" in the solution if the number of the constraints is fewer than

the number of the elements in the solution.

In this paper, therefore, we solve the Transportation Problem by adding more

plausible constraints based on industrial classifications, and compare the minimized

commuting time with the actual one.