都市構造変化を考慮した地球温暖化ガス排出抑制政策の評価

 

温暖化ガスの排出抑制は,国全体での取り組みに焦点が当てられてきたが,都市

レベルでの取り組みも重要である.特に,運輸分野における排出問題を考えた場合,

都市の構造によって交通の利用状況が変化するため,温暖化ガスの排出状況も大き

く変化する.よって,排出抑制政策を評価するためには都市構造の変化およびその

結果として生ずる交通利用変化を考慮できるモデルフレームが必要といえる.本研

究では,都市構造の変化については,他の都市圏との空間的相互関係に着目して分

析できる空間的一般均衡モデルの構築を試み,特に運輸部門に対する温暖化ガス排

出政策の効果および影響を評価する.

 

Evaluation of Polices to Regulate Green House Gas

emissions by considering Change of Urban Structure

 

Though we have argued the regulatory plans at national level for controlling the

Green House Gas (GHG) emissions, it is also necessary to argue ones at urban area level.

Because the GHG emissions may be changed under the different transport using

circumstance for each urban structure when emission problems for transport sector are

considered. So it is necessary to build the model frame with considering both the change

of urban structure and transport using to evaluate the emission regulatory policies. In this

paper, we build the spatial general equilibrium model, in which the change of urban

structure is analyzed by considering the spatial interaction for another urban area. The

effects and impacts of the emission regulatory policies for transport sector are

evaluated.