都市構造変化を考慮した地球温暖化ガス排出抑制政策の評価
温暖化ガスの排出抑制は,国全体での取り組みに焦点が当てられてきたが,都市
レベルでの取り組みも重要である.特に,運輸分野における排出問題を考えた場合,
都市の構造によって交通の利用状況が変化するため,温暖化ガスの排出状況も大き
く変化する.よって,排出抑制政策を評価するためには都市構造の変化およびその
結果として生ずる交通利用変化を考慮できるモデルフレームが必要といえる.本研
究では,都市構造の変化については,他の都市圏との空間的相互関係に着目して分
析できる空間的一般均衡モデルの構築を試み,特に運輸部門に対する温暖化ガス排
出政策の効果および影響を評価する.
Evaluation of Polices to Regulate Green House Gas
emissions by considering Change of Urban Structure
Though we have argued the regulatory plans
at national level for controlling the
Green House Gas (GHG) emissions, it is also
necessary to argue ones at urban area level.
Because the GHG emissions may be changed
under the different transport using
circumstance for each urban structure when
emission problems for transport sector are
considered. So it is necessary to build the
model frame with considering both the change
of urban structure and transport using to
evaluate the emission regulatory policies. In this
paper, we build the spatial general
equilibrium model, in which the change of urban
structure is analyzed by considering the
spatial interaction for another urban area. The
effects and impacts of the emission
regulatory policies for transport sector are
evaluated.