都市環境政策の社会的評価についての一考察

―環境経済学の視点から―

 

地球温暖化や従来から言われている大気汚染・騒音に代表される公害など都市を廻

る様々な問題がクローズアップされて久しい。

都市環境の見直のなかで、主要な問題として自動車社会からの脱却ということが言

われてきている。そこで自動車に変わる代替交通機関として、近年注目を浴びつつあ

る路面電車を有効に活用し、環境にやさしい都市の実現について研究を行う。すでに

欧米では一度廃止された路面電車を、Light Rail Transit(以下「LRT」という)とし

て高齢者や障害者にも気軽に乗れる超低床車両として復活させている都市は多い。

LRTの復活に伴い、自動車を中心市街地に乗り入れない政策を行って、環境改善等一

定の成果を上げている。

そこで本稿は、日本におけるLRT導入による都市環境の改善という見地から、路

面電車の新しい役割について実際の都市をモデルとしてその有効性を考察していきた

い。

対象とする都市は、路面電車が、現在及び過去においても運行されたことがなく、

かつ路面電車の採算人口規模と言われる20万人から30万人程度の都市。また、路面

電車のイメージが沸くように、同地域に路面電車が運行されている都市とする。

本稿では、路面電車を新設した場合の社会的効果についての分析を行うことによっ

て、路面電車が今後のあたらしい都市の環境政策への貢献となりうることを明らかに

していきたい。

 

A study of measures for the urban environment policy

 

 

 

Abstract

        Urban problems such as global warming and environmental

pollution, as represented by the degradation of air quality and noise

pollution, have been high on the agenda for quite some time.  As we

reconsider the urban environment, we often talk about moving beyond a

society that depends heavily on automobiles.  This study focuses on the

use of streetcars as an alternative means of transportation, an idea that

has been attracting much attention recently, to realize more

environment-friendly cities.  Many examples can be found in cities in

Europe and the United States, where formerly abolished streetcars have

been revived as light rail transit (hereafter referred to as LRT) systems

with extremely low car floors encouraging use by senior and disabled

passengers.  The revival of LRT systems has paved the way for a

vehicle-free policy in city centers and has produced substantial results in

improving the environment.

        In this study, the potential effectiveness of introducing LRT

systems as a means of improving the environment is investigated by

examining model cities.  The cities selected as subjects of the study are

those that have never had a streetcar system and with a population of

approximately 200,000 to 300,000, a reasonable size for profitable

streetcar operations.  In addition, cities where neighboring cities operate

streetcars were selected.  By analyzing the social impact of introducing

streetcars, this study elucidates the potential contribution that streetcars

can make on urban environmental policy in the future.