公的セクターにおける受益と負担の地域及び年齢階層による格差に関する研究

 

本研究は、現在日本の公的セクターにおいて各地域間の一人あたりの受益と

負担に格差が見られることに着目し、租税の負担者及び公共サービスの便益の

受益者が誰であるのかを把握することを目的とする。現在日本国民は都市に

住むか農村に住むかによって、受け取る公共サービスには著しい格差が存在

する。一般に大都市部のような過密地域は負担超過、逆に過疎地域では受益

超過であると言われている。つまり大都市部では高額な税を納めているのに

対して低い額の公共サービスを賄われている。過疎地域等は低額な税を納め

ているのに対して高額な公共サービスを受けている。本研究は「地域別帰着」

(regional incidence)というべき視点から、我々の住む地域によって受益と負担

がどのように相違してくるかを検討することを主目的とする。具体的には、

各都道府県の一人あたりの受益総額と負担総額に、どのような差異が見られる

のか、また年齢階層別には同じような差異が見られるのかを検討する。この

受益と負担の帰着を論ずるために、国債負担や法人税負担の転嫁論を本論に

おいて考察した。ここでいう受益とは財政投融資・特別会計を含む中央政府の

行う公共サービス全般、負担とは国税その他中央政府に対する各種負担とする。

資料の制約上、地域単位としては都道府県を用い、各都道府県ないの資金の流れ

は考慮せず、単年度のフローの分析である。

 

A Study on the Benefits and Burdens of the Public Sector Programs

from the View Points of Age Structure and Regional Difference

 

The purpose of this paper is to grasp who bears tax burden and receive benefits

of public services conclusively based on the per head benefits and burdens of each

area in current Japanese public sector. In current Japan, there is great difference

for any people to receive public services from their residence. Congested area

bears overweight burdens,  adversely depopulated areas and all receives overweight

benefits. In other words, people living metropolitan areas receive lower public

services against higher tax and living depopulated areas receive expensive public

services against cheep tax. The main purpose of this paper is to consider the

difference of benefits and burdens by where people live from the view point of

regional incidence. And also to consider the difference of per head benefits and

burdens at each prefecture and difference from age structure. In order to analyze

the incidence of benefits and burdens, burdens of government bonds and shifting

cooperate tax are investigated in this paper.Benefits are defined by the whole public

service by central government including fiscal investment and lending and special

account, and burdens are inclusive of nation tax and burdens upon the central

government. Because of data limitation, the study excludes the money flow inside

prefecture, and limited to one-year analysis of net financial flow.