北海道東部地域における第3セクター鉄道活用による

都市間鉄道輸送改善の効果

 

 第3セクター鉄道は国鉄民営化後、過疎地域の生活交通基盤としての役割を果たしてきた。しかし元来

赤字路線であったために、現在もさまざまな経営策が模索されている。北海道においても例外ではない。

広大な面積に都市が点在しており、とくに地方部においては都市間の高速交通基盤整備は重要な課題

である。国鉄民営化後、JR北海道は高速化整備を積極的に行い、1999年現在、札幌旭川・函館・釧路

間については高速化整備が完了している。また旭川名寄間の高速化整備が20003月に完了し、札

道北の鉄道輸送も改善された。しかし、旭川網走間の石北本線は、国鉄再建法により地方交通線

の位置づけがなされており、さらに運輸政策審議会答申が整備目標とする「人口20万人以上の地方中核

都市または県庁所在地」に北見市が該当しない。これらの理由から、オホーツク海側の主要都市である北

見市・網走市と札幌を結ぶ鉄道については、輸送改善がほとんど行われていない。

 本研究では、北見・網走札幌間の鉄道輸送高速化のために、第3セクター鉄道の活用することを検討

した。そのために事業費および住民の交通手段選択構造について分析を行った。検討対象は「ふるさと銀

河線」を経由するルートによって高速化されるであろう、札幌北見・網走間の鉄道輸送である。住民の交

通機関選択モデルを構築し、スピードアップ・便数増強など可能な改善策を実施した場合のシミュレーショ

ンから、ふるさと銀河線を活用した場合、札幌北海道東部地域における鉄道利用率は向上することが

わかった。

 

Utilization of a Third-sector Railway for High Speed Transportation

Improvement in Eastern Hokkaido

     Third-sector railways have been playing a part in transportation in rural areas. However, some

schemes to survive are been groping now because there are few users. The improvement of

transportation infrastructure is an important problem also in rural area in Hokkaido, because cities

and towns are located in huge area. Japan National Railway (JNR) has promoted improvement in

speed of trains on some lines after they were privatized. The Sekihoku line which connects central

and eastern Hokkaido, has not been yet while the lines between Sapporo and Asahikawa, Hakodate,

Kushiro have been until 1999. The Sekihoku Line is placed as a local line by the JNR Rebuilding Act,

and Kitami is not included in the category of cities which has a population of over 200,000 that the

council of transportation policies defines.

     The purpose of this study is to consider the possibility to apply a third-sector railway

"Furusato-gingasen", for improvement the service level of transportation between central and

eastern Hokkaido. We analyzed the attitudes of the residents in Kitami and Abashiri who usually use

railways. As the result of the simulation by a modal choice model, it was clear that application of the

"Furusato-gingasen" would be able to raise the share of railway transportation between Sapporo and

cities in eastern Hokkaido.