地方都市における買い物行動の変化と中心市街地問題
本研究では,平成10年7月に施行された中心市街地活性化法の適用を目指している岡山市を対象として,
中心市街地再生の主要対象である小売業を取り上げ,市内における小売業の立地と居住者の買物行動の変化が
中心市街地に及ぼしてきた影響を定量的に分析した。
分析期間は1982年〜1994年とし、この間の商業統計調査及び岡山県南地域パーソントリップ調査の各データを
用いて、岡山市内18ゾーンにおける小売業の集積動向と買物行動の変化を検討した。この結果、岡山市では、
モータリゼーションを背景とした大規模小売店の郊外立地によって、都心部から近郊部に向けて小売業集積の
大きなシフトが生じており、商店数、従業者数、年間商品販売額のいずれの指標についても都心部の地盤沈下と
近郊部の急成長が生じていることが明らかになった。また、居住者の買物行動は1982年から1994年にかけて自動車
利用中心に変化しており、自動車利用に適した近郊部での買物が急増していること、買物先での滞留時間は近郊部
よりも都心部が長いものの、総滞留時間は近郊部のシェアが増大しており、買物行動面でも近郊部の急成長と
都心部の衰退が顕著であることが示された。
Changing shopping behaviour and its impact on the city center
in a local city
Many local cities have been experiencing
the decline of retail activities in the city center
due to the rapid growth of shopping centers
in the suburban area. The Japanese government has
sought to tackle the problem by enacting a
new law in July 1998. It aims to rehabilitate the
attractiveness of city center with the
joint measures of ministries and national agencies.
This paper examines the recent
trends in the retail location and the shopping behavior of
residents in Okayama City. The city has the
population of more than one million in its
metropolitan area, and has ranked a major
growth center in Japanese local regions. However, its
city center has been suffering a decline of
population and retail activities under the rapid
urbanization and the motorization. The
study has revealed the massive growth of suburban shopping
centers and the transfer of shopping
activities from the city center to the suburbs during 1982 to
1994. The trend corresponded to the rapid
growth of shopping activities by car. The fact-findings
of the study have suggested the importance
of comprehensive measures to integrate the retail
location and the transport systems in the city.